The INDEX of Written Photography

IoWP is an expanding research project and archive of written photography that manifests exclusively through the act of reading. This compilation includes literature, poetry, and text-based media that evoke the diverse ways photography is represented in written form. The project explores the intersection of photography and text, considering the influence of technologies that facilitate the transition between text and image, as well as the semantic implications of visibility within the online realm, as mediated by search engine indexes.

Blutbuch by Kim de l'Horizon, p.10-11.

»Wir sprachen nie darüber, dass du einen Bart gekriegt hast, als du mit Mutter schwanger warst, dass das »Hirsutismus« heisst, wir sprachen nie darüber, wie du das behandelt hast, ob du dich rasiert, gewachst oder die dunklen Haare mit der Pinzette ausgerissen hast, ob du Antiandrogene nimmst, um das Testoteron - das dein Körper »im Übermaß produziert« - zu unterbinden, und wir sprachen nie darüber, wie du angeschaut wurdest, wie sehr du sich geschämt haben musst, wir sprachen sowieso nie über Scham, nie über den Tod, nie über deinen Tod, nie über deine wachsende Vergesslichkeit, wir sprachen sehr oft über die Familienalben und über jedes einzelne der Bilder darin, allerdings sprachen wir nie darüber, wie lächerlich Großvater auf diesen Fotos aussieht, die er mit seiner Burschenschaft aufgenommen hat, wie komisch sie ihre Brust polstern und breitbeinig in die Kamera grinsen; wir haben nie über das Mädchen gesprochen, das bis zu einem gewissen Alter durch die Fotoalben geistert, meistens an deiner Hand, manchmal an einer der Hände deiner fünf Brüder, nein, wir haben nie darüber gesprochen, wohin diese jüngste Schwester namens Irma verschwunden ist.«

The Rain Before it Falls by Jonathan Coe, p.14.

»Elizabeth held the picture up to a patch of brighter light at the top of the window. Her attention was drawn, at this moment, not to Imogen but to the infinitely strange, infinitely familiar figure standing at the far left of the grouping: this ghostly projection of her mother's younger self. It was what people might have called a "good photograph," in the sense that it made Gill look attractive, beautiful even. (She had never thought of her mother as beautiful before.) But Elizabeth wished that it told her more than that: wished that it could tell her what her mother might have been thinking, or feeling, at this momentous family party, so soon after her marriage, so newly pregnant. Why did photographs— family photographs — make everyone appear so unreadable? What hopes, what secret anxieties lay behind that seemingly confident tilt of her mother's face, her mouth slipping into its characteristic, slightly crooked smile?«